
„Kinderen hebben grenzen nodig"
Klopt
Hoe breng jij dat in de praktijk? Wat zég je dan?
Herken je deze Herken je deze situatie? De training "Wat ZEG je dan?" (in groep of individueel) biedt praktische aanwijzingen om de ethiek van je hart de basis te laten zijn van jouw ouderschap.
Neem vrijblijvend contact op, of kom naar een thema-avond.
We leven in een nieuwe tijd; een Nieuw Universum (NU). Kinderen worden blootgesteld aan meer prikkels en hebben ook meer keuzemogelijkheden. In de opvoeding is niet alleen de rust die uitgaat van de ouders belangrijker geworden, maar ook het bewust opvoeden zodat kinderen geleidelijk leren om keuzes te maken en zich verantwoordelijk te voelen. Daarnaast lijkt het erop dat kinderen van deze tijd gevoeliger zijn. Hierdoor wordt het nog belangrijker dat ouders zich realiseren wat zij communiceren tussen de regels door en dat ‘onuitgesproken boodschappen’ positief en opbouwend zijn.
Opvoeden in een Nieuw Universum vraagt om een aanpassing van de gangbare benadering. Met gangbaar wordt in dit kader bedoeld: het herhaald waarschuwen, tot 3 tellen, helpen herinneren, zeggen wat kinderen moeten doen, boos worden, straffen en belonen, dreigen, en een preek geven. Niet alleen worden kinderen met deze benadering slechts beperkt voorbereid op het leren maken van keuzes, ook de rust die van de ouder uitgaat ontbreekt. Bovendien zit in deze benadering een aantal ‘onuitgesproken boodschappen’ die een heel negatief effect hebben op de ontwikkeling van kinderen én ook op ouders. Een averechts effect.
Oude stijl opvoeden in een Nieuw Universum kan een spanningsveld opleveren. NUopvoeden richt zich op het ondersteunen van ouders die iets willen veranderen maar niet concreet weten hoe en wat. Hiertoe is het lesprogramma ‘Wat ZÉG je dan?’ ontwikkeld.
Thema-avond
Tijdens een thema-avond maak je vrijblijvend kennis met [de grondslagen van] NUopvoeden als ook met een praktische vertaalslag voor de praktijk.
Basis lesprogramma in groepsverband (open inschrijving)
In een kleine groep (4 tot 8 deelnemers) wordt het basis lesprogramma ‘’Wat Zeg je dan?” doorlopen. Het programma bestaat uit 7 bijeenkomsten van 2 uren en een gratis terugkomsessie na een aantal maanden.
Basis lesprogramma in groepsverband (besloten)
Zoals hierboven beschreven, wordt het basis lesprogramma doorlopen in groepsverband, met verschil dat de groep door jou zelf wordt samengesteld.
Prive training
We doorlopen samen alle modules van het lesprogramma, en bepalen in onderling overleg de data en locatie. Door de prive setting is er ruimte om in te gaan op jouw situatie en voorbeelden.
Prive consult
Een prive consult (alleen of samen met jouw partner) heeft de vorm van een coachend gesprek waarin jouw/jullie ouderschap centraal staat.
Pragmatische verdieping
Dit is een mini-cursus bedoeld voor deelnemers die het basis lesprogramma reeds hebben doorlopen. De pragmatische verdieping bestaat uit twee bijeenkomsten van 2 uren die op elkaar aansluiten.
Workshop "jouw blauwdruk"
Tijdens een workshop van 2,5 uur wordt ingegaan op begrippen als authenticiteit en eigen blauwdruk. De workshop wordt verzorgd in samenwerking met Gerrit van Sinderen, orthomoleculair therapeut en ervaringsdeskundige in Human Design.
Ouderavond voor scholen
NUopvoeden heeft kort & krachtige lezingen ontwikkeld voor basisscholen, waarin dit onderwerp heel praktijkgericht en laagdrempelig wordt besproken. Voor veel ouders blijkt de avond een eye-opener te zijn!
Lezingen voor bedrijven
NUopvoeden heeft korte en krachtige lezingen ontwikkeld, gericht op de praktijk, waarin het vermijden van strijd in de omgang met kinderen centraal staat. De lach van de herkenning bij het horen van de voorbeelden werkt alleen al verbindend.
Neem contact met mij op via de contactpagina of kijk in de agenda.
Opzet
Het lesprogramma ‘Wat ZÉG je dan?’ bestaat uit 7 trainingen van 2 uren en wordt gegeven in groepsverband. Jouw gedrag als ouder staat steeds centraal: Waarom doe je in de opvoeding zoals je doet? Wat verwacht je ermee te bereiken op korte termijn en op lange termijn? Welke ’onuitgesproken boodschappen’ zitten verborgen in jouw communicatie? Wat zijn de daadwerkelijke leereffecten? Hoe kun je anders tegen sommige situaties aankijken? En wat zég je dan wel als je gangbare opvoedvaardigheden (waarschuwen, herinneren, preken, dreigen, straffen, belonen) probeert te vermijden?
De kern voor veel ouders is om het idee ’’ik wil mijn kind leren dat […]’’, om te buigen naar het idee ‘’hoe creëer ik omstandigheden waarin mijn kind kan leren dat […]’’. Dit loopt als een rode draad door alle 7 trainingen heen. Je wordt stapsgewijs meegenomen in het ‘hoe en waarom’ hiervan. Na iedere training word je aangemoedigd om met één concreet inzicht thuis te oefenen.
Inzichten worden uiteindelijk geïntegreerd in De Opvoedcirkel. Wat je als ouder zégt in verschillende situaties, wordt met elkaar in verband gebracht. Door deze Opvoedcirkel steeds voor ogen te houden kun je als ouder ‘het grotere geheel’ blijven zien en val je minder snel in potentiële valkuilen tijdens de dagelijkse omgang met jouw kind(eren).
Doel
Het doel van de trainingen is dat je als ouder grenzen kan stellen en deze kunt handhaven zonder dat er negatieve energie aan te pas komt en/of zonder dat het leidt tot onbedoelde effecten. Je ontwikkelt inzicht en vertrouwen om dagelijkse opvoedsituaties te benaderen met plezier en humor. Kinderen reageren hierop en er ontstaat een positief samenspel tussen ouder en kind.
In de opvoeding kun je tegen situaties aanlopen die lastig zijn of ergernis geven. Hoor jij jezelf bijvoorbeeld wel eens zeggen:
“Opschieten, anders kom je te laat.”
“Vergeet niet om […].”
”Doe een jas aan, het is koud buiten.”
“En ik meen het!”
“Je moet eerst je huiswerk afmaken.”
“En nou tel ik tot 3 en is het afgelopen.”
“Als dat weer gebeurt, dan [….]!”
“Ja zie je nou. Daarom zei ik nog zo […].”
“Eet eens door. Kindjes in Afrika zouden […].”
“Hoe vaak moet ik het nog tegen je zeggen?”
Herken jij bovenstaande?
Dan is het lesprogramma ‘Wat ZÉG je dan?’ een eye-opener. Er bestaan namelijk opties om ergernis te voorkomen en er een opvoedende ‘win-win’ situatie van te maken voor ouder en kind. Het lesprogramma geeft hele praktische handvatten.
Herken jij bovenstaande niet, maar vind je opvoeden gewoon belangrijk of leuk?
Ook dan kan het lesprogramma ‘Wat ZÉG je dan?’ iets voor jou zijn. Je ontwikkelt een dieper inzicht in de onderliggende processen die ten grondslag liggen aan de communicatie en leereffecten in de opvoeding. Dit bevordert het ‘bewust opvoeden’.
De leeftijd van kind(eren) maakt niet uit. Het lesprogramma is geschikt voor ouders van kinderen vanaf 4 tot en met 18 jaar, dus ook voor (pre)pubers.
Past een andere dag of locatie jou beter? Neem contact met mij op via de contact pagina.
Marike Berkhuysen (1965)
“Als ik terugkijk loopt een passie voor didactisch denken, analyseren en herkennen van patronen, iets helder maken, en vooral het geven van trainingen als rode draad door alles heen. Mijn ervaringen als juf, wetenschapper en moeder komen nu samen.”
“Life itself is movement” is één van de stellingen in mijn proefschrift over bewegingsprogramma’s in de hartrevalidatie. Ik ben opgeleid als docente lichamelijke opvoeding en als bewegingswetenschapper, en gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het ontwikkelen van diverse lesprogramma’s, het zelf geven van lessen en trainingen en de inhoud ook toetsen op de praktische waarde, deed en doe ik altijd met veel enthousiasme.
In 1996 verhuisden mijn ex-partner en ik naar de USA waar onze 3 dochters zijn geboren. Daar kwam ik in aanraking met Love and Logic. Deze visie over opvoeden sprak mij enorm aan en in 2005 werd ik gecertificeerd facilitator en ben ik begonnen met het geven van trainingen aan ouders. Sinds 2007 zijn we terug in Nederland en heb ik mij verder verdiept in vragen als: Hoe kun je kinderen zoveel mogelijk ruimte geven en toch ook grenzen stellen, daarbij vooral jouw grenzen als ouder goed bewaken en dit allemaal zonder dat er negatieve energie aan te pas komt? Puzzelstukjes vielen in elkaar en begin 2014 heb ik NUopvoeden opgericht.
Mijn fascinatie voor ‘bewegen’ is er nog steeds; een feel-good communicatie, met grenzen voor veiligheid en respect is essentieel voor kinderen én ouders om ‘vrijheid in bewegen’ te ervaren. Life itself is movement.
e-mail:info@nuopvoeden.nl
mobiel: 06 - 23 81 71 77
Locatie
Bijeenkomsten van NUopvoeden vinden in principe plaats op Fok 68 te Heerenveen. In overleg is het echter ook mogelijk om een bijeenkomst te organiseren op jouw locatie.
Wat is jouw Koers in Ouderschap?
Heb jij regelmatig last van strijd met je kind? Je kan er onzeker van worden, slecht van slapen en het werkt in op je gemoedstoestand van de dag. Om strijd te ontwijken gaan ouders toegeven, op eieren lopen, of ergens steeds een grapje of poppenkast van maken om de sfeer maar gezellig te houden. Dit kost veel energie, geeft onvrede en stress.
Dan is het nu tijd om de interactie met je kind om te wentelen. Hoe?
Ontdek het met het stappenplan van NUopvoeden dat past in de huidige tijdsgeest.
De inzichten en concrete stappen vormen géén nieuwe methode over opvoeden!
Ze doen een beroep op jouw persoonlijk leiderschap!
Marike Berkhuysen is aangesloten bij beroepsvereniging CAT (Complementair Aanvullende Therapeuten) en bij het GAT (Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten).
Consulten vallen onder de vakgroep psychosociale therapie met prestatiecode 24500 voor de zorgverzekeraar.
Zie hier voor meer informatie.